Goed om te weten

Verschil tussen caseine en whey

Door

ketokriebels
blogpost images (4)

Er zijn tegenwoordig meer soorten eiwitpoeder op de markt dan ooit tevoren – van rijst en hennep tot insecten en rundvlees.

Slechts twee soorten dierlijke eiwitten hebben de tand des tijds doorstaan ​​en zijn in de loop der jaren goed aangeschreven en populair gebleven: caseïne en wei.

Hoewel beide zijn afgeleid van melk, verschillen ze enorm.

Dit artikel onderzoekt de verschillen tussen caseïne en wei-eiwit, hun gezondheidsvoordelen en hoe u de juiste kiest voor uw behoeften.

 

Verschillende productie

Caseïne en whey zijn de twee soorten eiwit die in koemelk worden aangetroffen en die respectievelijk 80% en 20% van het melkeiwit uitmaken.

Het zijn hoogwaardige eiwitten, omdat ze alle essentiële aminozuren bevatten die je uit de voeding moet halen, omdat je lichaam ze niet kan maken. Bovendien worden ze gemakkelijk verteerd en opgenomen .

Whey en caseïne zijn beide de bijproducten van de kaasproductie. Bij het maken van kaas worden enkele enzymen aan verwarmde melk toegevoegd, waardoor de caseïne in de melk gaat coaguleren of in vaste toestand verandert, waardoor de vloeistof achterblijft.

 

De vloeistof is het wei-eiwit, dat later wordt gedroogd en in poedervorm wordt omgezet. De wrongel van caseïne wordt ook gedroogd tot poeder; ze worden ook gebruikt om toe te voegen aan andere zuivelproducten.

Verschil in je lichaam

Wei-eiwit is een betere optie als je spieren wilt opbouwen. Dit komt doordat het snel wordt opgenomen en iets meer aminozuren bevat dan caseïne-eiwit.

Wei-eiwit heeft meer vertakte aminozuren (BCAA’s), terwijl caseïne meer histidine-aminozuren, methionine en fenylalanine bevat.

Hoewel spieropbouw al het aminozuur vereist, behalve leucine dat in wei-eiwit wordt aangetroffen, start het proces en maakt het dus belangrijker.

 

Voordelen van caseïne

Caseïne-eiwit heeft bepaalde bioactieve peptiden die goed zijn voor je spijsvertering en immuunsysteem.

Sommige van deze bioactieve peptiden zijn ook goed voor uw hart en bloeddruk. Deze peptiden binden zich ook aan en dragen mineralen zoals fosfor en calcium, wat resulteert in een betere spijsvertering.

 

Voordelen van whey

Whey-eiwit zit vol met actieve eiwitten, immunoglobinen genaamd, die uw immuunsysteem versterken. Deze immunoglobines hebben antimicrobiële eigenschappen en vertragen en zelfs doden de groei van schadelijke virussen en bacteriën.

Whey-eiwit oefent een antioxiderende werking uit die de groei van kanker en tumoren kan remmen, aldus dier- en reageerbuisstudies.

Sommige van deze immunoglobines helpen bij het transporteren van voedingsstoffen zoals Vitamine A door je lichaam en helpen bij de opname van andere voedingsstoffen, waaronder ijzer.

 

Wat is het beste? Whey of caseine?

Caseïne en wei-eiwit verschillen in de tijd die ze nodig hebben om verteerd te worden. Caseïne wordt langzaam verteerd, terwijl whey snel wordt verteerd, waardoor caseïne goed is voor het slapengaan en whey voor trainingen. Beide eiwitpoeders kunnen je immuunsysteem versterken en hebben verschillende bioactieve stoffen. Je kunt zelfs een blend kopen die beide bevat.

Als je de ene boven de andere kiest, krijg je op magische wijze geen betere resultaten in de sportschool of op je algehele gezondheid. Onthoud dat aan het eind van de dag het belangrijkste je totale inname van proteïne is.

 

Hoe kan je ze gebruiken?

Je kunt zowel whey als caseinepoeder mengen met melk of water.

Door het poeder te mengen met melk wordt de shake dikker, vooral als je caseïne-eiwit gebruikt. Om het poeder beter te mengen, meng je het met de vloeistof in een blender. Denk eraan om eerst de vloeistof toe te voegen, gevolgd door het poeder. Hierdoor kleeft het eiwitpoeder niet aan de bodem van de container.

Een leuke en creatieve manier om caseïne eiwit te bereiden is het maken van proteine fluff. Een bais recept vind je hier, maar de combinatie mogelijkheden zijn eindeloos!

Kies je voor een veganistische levensstijl, dan zijn er ook mogelijkhedente over in vegan proteine poeders. 

Als je klaar bent om je gezondheid  aan te pakken, en je je EINDELIJK klaar voelt  om de stap naar een ketogene leefstijl aan te gaan, dan ben je hier op de juiste plek!

Coaching traject

Download mijn GRATIS KETO STARTERSGIDS en leer hoe je EENVOUDIG van start kan gaan met een ketogene levensstijl zodat je: