RECEPTEN

Fathead-pizza

Door

Patrick Druyts
Fathead pizza
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

De fathead-pizza is glutenvrij, koolhydraatarm en heeft als ingrediënten mozzarella, roomkaas, ei en kokos- of amandelmeel.

De fathead pizzabodem is overgewaaid uit Amerika,  en is mega populair omdat het zo makkelijk te maken is. 

Ook kan je de bodem makkelijk invriezen dus je legt snel een voorraadje aan.

En wat zeker niet onbelangrijk is, de textuur is echt die van een traditionele Italiaanse pizzabodem. Knapperig en stevig zodat je deze pizza  gewoon met je handen kan eten. Voor 200% pizza plezier! 

Fathead Pizza

Het speciale is de bodem, bij deze pizza. Hiervoor gebruik je mozzarella, amandelmeel, ei en roomkaas. Met deze 4 Ingrediënten maak je een heerlijke pizza die je kunt eten bij een koolhydraatarm dieet. Een halve fathead pizza bevat slechts 5.5 gr koolhydraten. Dit is 85% minder koolhydraten dan een halve pizza margherita!
No ratings yet
Voorbereidingstijd 15 min
Bereidingstijd 15 min
Totale tijd 30 min
Gang Hoofdgerecht
Keuken Keto
Porties 2
Calorieën 798.5 kcal

Uitrusting

  • microgolfbestendige kom
  • deegroller

Ingrediënten

  • 30 gr roomkaas volvette
  • 175 gr mozzarella geraspt ( kant en klaar)
  • 85 gr amandelmeel
  • 1/2 theelepel knoflookpoeder
  • zout en peper naar smaak
  • 1 groot ei
  • basilicum een paar blaadjes

Instructies
 

  • Verwarm de oven voor op 220°C. Doe de geraspte mozzarella en de roomkaas in een magnetron bestendige kom.
  • Zet de mozzarella en roomkaas in de microgolf en laat smelten (30 sec). Haal de kom uit de microgolf, meng met een spatel en zet nogmaals 30 seconden in de microgolf, tot de kaas gesmolten en gemengd is.
  • Doe dan het amandelmeel, knoflookpoeder, zout en peper er bij en meng goed. Wanneer het deeg te stevig is kan je het nogmaals 30 seconden bij opwarmen.
  • Voeg het ei toe en kneed (minimaal 1 minuut) het deeg met de handen. (Ja, dit is een plakkerige bedoening...; het gaat wat vlotter indien je je handen in oliet met olijfolie)
  • Rol het deeg uit door het tussen twee vellen bakpapier te leggen en met een deegroller tot de gewenste vorm en dikte te brengen. Verwijder het bovenste vel bakpapier en prik met een vork gaatjes in het deeg.
  • Plaats het vel bakpapier met het deeg op, op een bakplaat en bak de pizzabodem 8 minuten in de oven.
  • Haal de pizzabodem uit de oven.
  • Breng op smaak met tomatensaus, kaas en je favoriete - koolhydraat arme uiteraard - toppings.
  • Ik heb er zelf wat ui, ham en champignons op gelegd.
    Plaats de pizza dan nogmaals 5-8 minuten in de voorverwarmde oven, totdat de kaas is gesmolten.

Voedingswaarde

Voedingswaarde
Fathead Pizza
Hoeveelheid per portie
Netto Koolhydraten
 
8.2
g
33
%
% Daily Value*
Vetten
 
64.3
g
41
%
Verzadigde vetten
 
29.9
g
136
%
Cholesterol
 
175
mg
58
%
Koolhydraten
 
11.4
g
46
%
Vezels
 
3.2
g
13
%
Suikers
 
3.8
g
15
%
Netto Koolhydraten
 
8.2
g
33
%
Proteïnen
 
47.1
g
38
%
Cholesterol
 
175
mg
58
%
Natrium
 
1195
mg
52
%
Kalium
 
175.8
mg
5
%
Calorieën
 
798.5
kcal
40
%
* Percent van dagelijkse waarde zijn gebaseerd op een 2000 kcal dieet
Heb je dit recept als eens geprobeerd?Vermeld @ketokriebels of tag #ketokriebels!