Lichaamsanalyse

Door

ketokriebels
lichaamsanalyse

Bijna iedereen heeft een weegschaal thuis en kan zo zijn/haar gewicht kennen. Tegenwoordig hebben we zelfs weegschalen die ook ons vetpercentage weergeven en onze BMI. Maar weet iedereen wel wat dit allemaal betekent? 

Kom naar de praktijk en laat je lichaam analyseren.

We leggen uiteraard alles grondig uit, zodat je weet wat alle cijfers betekenen. Daarnaast krijg je een individuele informatiefiche mee met jouw waarden en alle uitleg over je lichaam  Deze analyse op het bio-impedantie toestel  duurt ongeveer 2 minuten en daarna bespreken we samen de resultaten. Je kan rekenen dat de lichaamsanalyse met bespreking ongeveer 20 à 25 minuten duurt. Deze lichaamsanalyse zit standaard in de coaching-consultaties voor voedingsadvies.

Wil je geen voedings volgen, maar wel eens graag weten hoe je lichaam in elkaar zit? Dan kan je gerust een afspraak maken. Zo’n lichaamsanalyse kost je 20,00 € (incl. 21 % BTW).

BMI

Body Mass Index: De Body Mass Index (BMI) is een gezondheidsindicator gebruikt om het gewicht van mensen in combinatie met hun lengte in verhouding te brengen en deze te classificeren in ‘gezonde’ en ‘ongezonde’ waarden.

 

Je BMI kan worden berekend door je gewicht (in kilogram) te delen door het kwadraat van je lengte (in meters). BMI is een goede algemene indicator voor bevolkingsonderzoeken, maar kent een ernstige beperking bij het beoordelen op individueel niveau.

Bij BMI wordt namelijk niet gekeken naar de lichaamssamenstelling. De mate waarin het (over)gewicht wordt vertegenwoordigd is niet te herleiden uit het BMI. Een gezond persoon met een hoge spiermassa en lage spiermassa kan volgens het BMI toch ‘overgewicht’ hebben omdat er enkel wordt gekeken naar het letterlijke gewicht en niet naar de oorzaak van het hoge gewicht.

Het gebruik van BMI is dan ook achterhaald. De nieuwe manier van kijken naar (over)gewicht is de lichaamssamenstelling, waarbij inzichtelijk wordt gemaakt hoe het gewicht is verdeeld ten behoeve van spier- en vetmassa.

Bij ketokriebels meten we bij aanvang en tijdens het traject je lichaamssamenstelling via techniek van bio-impedantie

Wat is lichaamssamenstelling?

Lichaamssamenstelling is het aandeel vet- en niet-vetmassa in uw lichaam. Een gezonde lichaamssamenstelling omvat een lager percentage lichaamsvet en een hoger percentage niet-vette massa, waaronder spieren, botten en organen.

Dit filmpje geeft een eenvoudige visuele uitleg over lichaamssamenstelling

Je lichaam is samengesteld uit twee soorten massa: lichaamsvet en niet-vette massa. 

Hier is een belangrijk verschil tussen de twee:
  • Lichaamsvet : dit bevindt zich in spierweefsel, onder de huid (onderhuids vet) of rond organen ( visceraal vet ). Vet is zeker niet steeds uit den boze. Wat vet is absoluut nodig voor de algehele gezondheid. “Essentieel vet” helpt de inwendige organen te beschermen, slaat brandstof op voor energie en reguleert belangrijke lichaamshormonen. Maar je kunt ook een overmatige opslag van vet en niet-essentieel lichaamsvet hebben.
  • Niet-vette massa : dit omvat botten, water, spieren, organen en weefsels. Deze massa wordt ook wel vetvrije massa genoemd. Niet-vette massa weefsels zijn metabolisch actief, wat betekent dat ze calorieën verbranden voor energie, terwijl lichaamsvet dat niet doet.

Percentage lichaamsvet en absolute lichaamsvetmassa

Vetpercentage: Het vetpercentage staat voor de vetmassa in verhouding tot het totale lichaamsgewicht. Een vetpercentage van 20% betekend dus dat 20% van het totale lichaamsgewicht wordt vertegenwoordig door vet.
Vetmassa: de vetmassa staat voor het de optelsom van het aanwezige vet in het lichaam, uitgedrukt in kilogrammen.

Lichaamsvet is essentieel voor de overleving van de mens. Lichaamsvet heeft namelijk verschillende functies waaronder het reguleren van de lichaamstemperatuur, het opslaan van vitamines en beschermen/verzachten van schokken op vitale organen en gewrichten. Toch is een te veel aan vet slecht voor de gezondheid. Een te hoog vetpercentage verhoogt de kans hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en verschillende vormen van kanker. Daarnaast is een te laag vetpercentage ook gevaarlijk voor de gezondheid en verhoogd de kans op osteoporose op latere leeftijd en kan voor onregelmatigheden zorgen in de menstruatiecyclus van de vrouw.

Viceraal vet

Visceraal vet: Het viscerale ook wel ‘buikvet’ genoemd, is het vet dat ligt opgeslagen rondom de organen in de romp, en omgeeft en beschermt de vitale organen. 
Visceraal vet is het niet zichtbare vet dat ligt opgeslagen in de romp. Zo kunnen slanke mensen toch relatief ongezond zijn door de mate waarin visceraal vet is opgeslagen in hun lichaam.

Visceraal vet is bijzonder ongezond en dient tevens als voorspeller voor leefstijl gerelateerde ziekten zoals Diabetes Type 2 en verschillende hart en vaatziekten. Een gezonde levensstijl bestaande uit voldoende lichaamsbeweging en een gezond en gevarieerd dieet is een oplossing om visceraal vet aan te pakken.

 

Spiermassa

De spiermassa is een schatting van het totaal gewicht aan spieren in uw lichaam, uitgedrukt in kilogram.

De spiermassa wordt berekend inclusief de skeletspieren, de fijnere spieren zoals die in het hart en maag en het opgeslagen water in deze spieren.

De hoeveelheid spieren in het lichaam zijn een goede indicator voor de hoeveelheid energie die iemand op een dag verbrandt in rust, dit wordt ook wel de ruststofwisseling genoemd (BMR). Een hogere spiermassa zorgt voor een snellere stofwisseling wat op den duur de vetverbranding verhoogd. Het verhogen van spiermassa is dus een effectieve manier om lichaamsvet op een gezonde manier te verbranden.
Het bijhouden van de spiermassa kan als ondersteuning worden gebruikt bij het berekenen van de ruststofwisseling. Ook maakt het voor jou inzichtelijk welke impact trainingen hebben op jouw spiermassa.

Lichaamswater

Lichaamsvocht: Het lichaamsvocht is het aandeel vocht dat in het lichaam ligt opgeslagen als percentage van het totale lichaamsgewicht.

Vocht is essentieel voor de gezondheid. Vocht regelt o.a. de lichaamstemperatuur en de afdrijving van afvalstoffen. Dagelijks verlies je veel vocht via urine, ademhaling en zweet, daarom is het belangrijk om voldoende water te drinken om de vochtbalans in verhouding te houden.

De hoeveelheid vocht dat het lichaam benodigd heeft op dagelijkse basis verschild van persoon tot persoon en is mede afhankelijk van het klimaat en de hoeveelheid lichaamsbeweging die iemand krijgt. Een goede hydratatie van het lichaam zorgt voor een beter welzijn en is belangrijk in lichamelijke performance. Het wordt aangeraden voor volwassenen om dagelijks minimaal 2 liter vocht te drinken.  Als u traint, is het belangrijk om uw vochtinname te verhogen om te allen tijde topprestaties te garanderen.
Het vochtpercentage is deels afhankelijk van de verdeling spier- en vetmassa in het lichaam. Mensen met een hogere spiermassa hebben over het algemeen een hoger vochtpercentage. Dit verklaart ook het verschil in gezonde waarden voor mannen en vrouwen (vrouwen hebben van nature een hoger vetpercentage dan mannen.)

Een gezond vochtpercentage voor man en vrouw:
Vrouw 45% – 60%
Man: 50% – 65%

Basale metabole ratio (BMR)

Basale metabolisme: Het dagelijkse minimum aan energie of calorieën dat uw lichaam in rust (inclusief slapen) nodig heeft om effectief te kunnen functioneren.

Door de spiermassa te vergroten, wordt uw basaal metabolisme versneld(BMR). Een persoon met een hoge BMR verbrandt in rust meer calorieën dan een persoon met een lage BMR. Ongeveer 70% van de calorieën die elke dag worden geconsumeerd, wordt gebruikt voor uw basale metabolisme. Het vergroten van uw spiermassa helpt uw BMR te verhogen, waardoor het aantal calorieën dat u verbrandt toeneemt en het lichaamsvetgehalte wordt verlaagd. Uw BMR-meting kan worden gebruikt als minimale basislijn voor een dieetprogramma. Afhankelijk van uw activiteitenniveau kunnen extra calorieën worden toegevoegd.

Hoe actiever u bent, hoe meer calorieën u verbrandt en hoe meer spieren u opbouwt, dus u moet ervoor zorgen dat u voldoende calorieën binnenkrijgt om uw lichaam fit en gezond te houden.Wanneer extra activiteiten bij het BMR worden opgeteld zoals wandelingen, sport en andere lichaamsactiviteiten dan kan er op een effectieve manier berekend worden hoeveel calorieën er gegeten moeten worden om bijvoorbeeld af te vallen of aan te komen.

Naarmate mensen ouder worden, verandert hun stofwisseling. Het basale metabolisme stijgt naarmate een kind ouder wordt en piekt rond de 16 of 17, waarna het doorgaans begint af te nemen. Een langzame BMR maakt het moeilijker om lichaamsvet en totaalgewicht te verliezen.

Calorie behoefte

(Dagelijks)Calorie Behoefte: De caloriebehoefte wordt gegeven op basis van 24 uur (een dag). Dit is een schatting van het dagelijks energieverbruik uitgedrukt in calorieën. De dagelijkse caloriebehoefte voorspelt hoeveel calorieën aan energie u verbrandt op basis van uw BMR en je dagelijkse activiteitsmetabolisme (activiteiten inclusief dagelijkse huishoudelijke taken) en door voeding geïnduceerde thermogenese (energie die wordt gebruikt in verband met de spijsvertering, absorptie, metabolisme en andere eet-activiteiten ). 

Om effectief af te vallen is het noodzakelijk dat er een calorietekort wordt gecreëerd. Dit kan enerzijds door uw calorie inname te beperken of uw energie uitgave te verhogen (lichaamsbeweging). Een schatting van uw caloriebehoefte kan u dus helpen te bepalen hoeveel voeding u op een dag kan eten om uw doel te behalen.

Metabole leeftijd

Metabole leeftijd: De metabole leeftijd is gebaseerd op een vergelijking van jouw BMR met het gemiddelde BMR in jouw leeftijdscategorie. De metabolische leeftijd geeft dus een indicatie van de gemiddelde leeftijd waarbij uw stofwisseling past.
De BMR van jongeren (tussen de 12 – 18) is het hoogst. Dit betekend dat er op deze leeftijd de meeste calorieën in rust worden verbrand. Dit heeft te maken met de groei van het lichaam in de levensperiode. Hoe lager uw metabolische leeftijd, hoe meer calorieën u in rust verbrand en hoe ‘gezonder’ u dus bent. Het verhogen van uw Spiermassa is een goede manier om uw metabolische leeftijd te verbeteren.  Als uw stofwisselingsleeftijd hoger is dan uw werkelijke leeftijd, is dat een indicatie dat u uw stofwisseling moet verbeteren. Door meer te bewegen wordt gezond spierweefsel opgebouwd, wat op zijn beurt uw metabole leeftijd zal verbeteren. Blijf op koers door regelmatig te monitoren.

 

 

Tijdens onze coaching sessies, wordt standaard een lichaams-analyse uitgevoerd. We leggen uiteraard alles grondig uit, zodat je weet wat alle cijfers betekenen. Daarnaast krijg je een individuele informatiefiche mee met jouw waarden en alle uitleg over je lichaam  Deze analyse op het bio-impedantie toestel  duurt ongeveer 2 minuten en daarna bespreken we samen de resultaten. Je kan rekenen dat de lichaamsanalyse met bespreking ongeveer 20 à 25 minuten duurt. Deze lichaamsanalyse zit standaard in de coaching-consultaties voor voedingsadvies.

Wil je geen voedings volgen, maar wel eens graag weten hoe je lichaam in elkaar zit? Dan kan je gerust een afspraak maken. Zo’n lichaamsanalyse kost je 20,00 € (incl. 21 % BTW).